Kultúra és művészet

ASMR: Lazulj el!

Bob Ross nem tudta, mit csinál. Ő csak festett. És közben beszélt, a festés öröméről, ahogy ő hívta. A család pedig elvarázsolva nézte a tévében. „Még egy picit nézzük, mi lesz belőle.” Aztán ottragadtunk.

Alapvetően azzal magyaráztam később, hogy kíváncsiak voltunk, mit fest. Vagy, hogy hogyan.

Ma már tudom, hogy nem ez volt az ok.

Bob Ross ugyanis valami olyasmit gyakorolt, amit ma komoly tudósok kutatnak, amire ma külön művészeti ágazat épül, és iparágak foglalkoznak azzal, hogy kiaknázzák a benne rejlő üzleti potenciált.

ASMR – Weird sensation feels good – hirdeti a Design Museum aktuális kiállítása Londonban.

Autonom Sensory Meridian Response.

A Wikipédia szerint „az autonóm szenzoros meridián válasz bizsergő érzés, amely általában a fejbőrön kezdődik, és lefelé halad a nyak hátsó részén és a gerinc felső részén”.

Ezt az érzést válthatja ki, ha sokáig nézed, amint Bob Ross fest valami – meglehetősen giccses – festményt. Vagy ha valaki lapozgat melletted egy könyvet és annak összesurlódnak a lapjai. Vagy ha valaki ki-bekapcsolgat egy golyóstollat. Egy rendkívül kellemes, lelazító érzést, kis bizsergést, ami megnyugtat.

Vagy épp semmit. Az ASMR ugyanis olyan érzés, amit nem mindig, és nem mindenki érez. Teljesen változó, hogy mi váltja ki, ha egyáltalán kiváltja bármi is, és milyen intenzitással érzi valaki. De sokaknál működik. Ellazulunk tőle.

Meditatív, alvásközeli állapotba kerülünk (vagy épp el is alszunk).

Nézzük kicsit pontosabban, mi okoz ASMR reakciót:

  1. Suttogás, suttogó hangok, lassú, halk, artikulált beszéd.
  2. Visszatérően mozgó képek, képsorok.
  3. Csendesebb, surlódó, kopogó, kocogtató, de nem kellemetlen hangok (pl. ecsetek surlódása, szájjal csettintés, körmök kocogtatása).
  4. Valakinek a légzése.
  5. Amikor úgy érzed, vagy azt szimulálják, hogy törődnek veled (fésülés hangjai, sminkelés, orvosi vizsgálat).
  6. Lassú kézmozdulatok az arc környékén.
  7. Bizonyos zene-fajták.
  8. Lassú, repetitív mozdulatok (pl. valamilyen főzési folyamatban zöldség feldarabolása).

Az ASMR-t a 2010-es évek elejétől kezdték el megfigyelni. Ekkortól kezdik tudatosan vizsgálni, milyen érzésről is van szó, és mi váltja ki. Alapvetően kellemes, kifejezetten fejtetőtől vállakig, gerincoszlop közepéig terjedő bizsergésként azonosítják, ami nem káros. Viszont, mint minden ingerre, egy idő után az ASMR-t kiváltó triggerekre is rezisztenssé válhatunk, ha „túlstimuláljuk” a saját receptorainkat.

És ahogy az lenni szokott: ha felfedezünk valami újat, rögtön elkezdenek komplett iparágak ráépülni. Ma már vannak ASMR művészek (ASMRtists), akik olyan tárgyú – elsősorban digitális – műalkotásokat készítenek, melyek kiváltják az élményt. ASMR influenszerek, akiknek videói jellemzően sminkes vagy orvosi vizsgálatos szerepjátékok, suttogással, ecsethangokkal. (Igen, felnőttként fura ezeket nézni, és rendkívül furcsa, hogy milyen sok videós tartalom érhető el ebben a témában.)

És vannak ASMR-reklámok is, kifejezetten ennek a bizsergő élménynek az előidézését szolgáló látvány-, és hangzásvilággal. Ez az igazi suttogó propaganda. Én egy híres svájci csokoládé márka hirdetését találtam meg. Nem fogom ide belinkelni, mert konkrétan büntetendő, amit az a reklám művel velünk.

Nem is beszélve az extra érzékeny mikrofonokról és fülhallgatókról, amik minden hangot rögzítenek és felnagyítanak…ezek kereslete is megnő az ASMR térhódításával.

Sőt, kiállítás is van az ASMR-ről, mint említettem fentebb, melynek elején figyelmeztetnek, hogy könnyen lehet, hogy semmit nem fogsz érezni, az élmény ugyanis nagyon személyre szabott, szubjektív. Önmagában kihívás egy ennyire intim élményről kiállítást rendezni.

E sorok írója képes ASMR-t érezni, saját értékelése szerint alacsonytól közepes intenzitással, kivéve az előbb említett csokoládé-reklámot, amit továbbra is büntetni javaslok.

Az ASMR szerfelett érdekes jelenség.

A marketingben való alkalmazását ahhoz hasonlítanám, mint amikor a reklámozás (h)őskorában egy képkocka erejéig bevágtak képeket mozifilmekbe mondjuk pattogatott kukoricáról, hogy a tudattalan vásárló a szünetben rettenetes vágyat érezzen popcorn-fogyasztásra. Az ASMR-re épülő reklám hasonlóan alattomosan hat, tudattalan, önkéntes reakciókat vált ki, tehát szerintem etikátlan. Lásd még csokoládé-reklám.

De már foglalkoznak azzal, hogy vajon a kiállításokat hogyan kell újrahangszerelni, hogy többször kiváltsák az ASMR élményt, vagy, hogy mit jelent az ASMR „felfedezése” a köztereink számára

Nehéz megállapítani, miért is olyan népszerű az ASMR. Pusztán a kellemes érzések hajhászásáról van szó? Vagy többről? Keressük a kapcsolatot a fizikai létezéssel, a saját érzékelésünkkel, a kisebb, finomabb, intimebb részletekkel? Próbálunk lassítani, odafigyelni a pici zajokra is? Vagy épp megússzuk ezeket, áttéve mindent a digitális világba? Hajhásszuk az érintést, vagy épp elkerüljük? Odafigyelünk a suttogásra, vagy épp kiszervezzük a digitális térbe? Pótcselekszünk a kamu orvosi vizsgálat nézésével, vagy keresünk valamit , amit elveszítettünk?

Egy biztos: az ASMR – annak ellenére, hogy főleg digitális környezetekben találkozunk a direkt erre a célra készült, ingereket kiváltó tartalmakkal – nagyon is fizikai élmény. A kulcsszavai a lassúság, a csendesség, az ellazulás, egyfajta intimitás, meditatív állapot. Tanulmányozása közelebb vihet minket ahhoz, hogy jobban megértsük az ingerekre adott tudattalan válaszokat, reakciókat, a fizikai és digitális terek kapcsolatait. A mi kapcsolatunkat ezekkel a terekkel és a környezetünkkel, végső soron saját magunk működését fizikai, digitális és hibrid terekben.

Furcsa azonban, hogy ezt az élményt, amelynek lényege a közelség és az érintés, a digitális világunk egy olyan virtuális helyre telepíti, ahol pont a közelség, az érintés nem élhető meg a maga valóságában.


Címlapkép: Karolina Grabowska: https://www.pexels.com/photo/a-woman-recording-an-asmr-audio-using-medicines-6920029/

Tags: , ,

Kapcsolódó bejegyzések

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Fill out this field
Fill out this field
Adjunk meg egy valós e-mail-címet.
You need to agree with the terms to proceed

Álmok Álmodói 20: Mire jó a tudomány?
Ragyogj!