Városfejlesztés

Közlekedési Designmennyország: Utrecht

Azok a bizonyos zöldtetős buszmegállók. A világ legnagyobb biciklis garázsa. Szivárványos zebra nyuszis jelzőlámpával. Hurokban forduló biciklisút, amelynek látképe bármely képeslapra felférne, ha még léteznének igazából képeslapok. És egy főút, amelynek helyén egy év múlva csónakázható csatorna lesz. Ez mind: Utrecht.

A 330 ezres lakosú város demográfiai robbanást él meg, ha a jelenlegi trendek folytatódnak, 2040-re 455 ezren lakják majd. Utrecht jelenleg Hollandia 4. legnagyobb városa, már amennyiben értelmezhető önállóan egy település egy olyan országban, amely mérete, kompaktsága és kiépített közlekedési kapcsolatai miatt gyakorlatilag egyetlen összefüggő városhálózatként funkcionál.

Ennek is köszönhető, hogy Utrecht központi pályaudvarán ma naponta 180.000 utas fordul meg, akiket csak irígyelni lehet, az új holland pályaudvarok ugyanis a kortárs építészeti design és a funkcionalitás csúcsai, nem mellesleg rendkívül kellemes közterek. Nincs ez másképp Utrechtben sem, ahol a pályaudvar egyben az új városfejlesztési és ingatlanberuházási övezet epicentruma, és külön tájékoztató központ működik a teljes városrész átalakulásáról a nagyközönség és a befektetők számára. (Kattints a galéria további képeiért!)

utrecht_centraal

Az Utrecht Centraal szomszédságában épül a világ legnagyobb kerékpáros parkolója is, amely – ha kész lesz – 12.000 biciklit tud majd befogadni. Jelenleg az első fele üzemel, természetesen full kapacitáson. (Kattints a galéria további képeiért!)

utrecht_bike

Utrecht másik híres bringás látványossága a Dafne Schippersbrug, egy olyan gyalogos-kerékpáros híd, amely lehajtó-megoldása miatt került be az építészeti szaklapok hírei közé: egyik lábánál ugyanis egy általános iskola működik, a híd lehajtója pedig pont ennek udvarán haladt volna át, meglehetős rémületbe ejtve a csemeték szüleit. (Aki járt már Hollandiában, tudja, miért: first world problem, de az országban a gyalogosokra a kerékpárosok jelentik a legnagyobb veszélyt.) Ezért az a megoldás született, hogy a kerékpárforgalmat az iskola tetejéről lekanyarodó, az udvart hurokban megkerülő emelt lejtőn vezetik el, így a középen zsivajgó gyerekhad biztonságát semmi sem fenyegeti. Hogy ez aztán a város egyik „leginstakompatibilisebb” fotópontjává is vált? Pozitív externália. (Kattints a galéria további képeiért!)

utrecht_dafne

Utrecht esetén muszáj említést tenni a híres-hírhedt zöldtetős buszmegállókról is. Kíváncsi voltam, lesz-e olyan szerencsém, hogy ezekkel találkozom. De a helyzet az, hogy nem kell hozzá szerencse. A város minden részén vannak ugyanis ilyenek, nem egyszeri látványakcióról van tehát szó, hanem következetesen végigvitt innovációról.

Nem, mintha Utrecht fuldokolna a zöldfelületek hiányától. A hollandok természet-átalakító ambícióira jellemző módon viszont a város vezetése úgy döntött, a természetközeliség visszaállítása, és a belváros gépjármű-terhelésének csökkentése érdekében még egy nagyobb lépést tesz előre: megszüntet egy főutat és helyébe visszaássa az egykor ott működő csatornát.

Igen, jól értitek: ásnak egy folyót a városba.

Azt gondolnátok, a fentiek bemutatása már bőven kiteszi egy tanulmányi kirándulás programját. De a helyzet az, hogy kalauzaink feladata az volt, hogy a gyalogos fejlesztésekről szóljanak, így minden, amiről eddig írtam, csak úgy „mellékesen” jött szembe. Házigazdáink még vakarták is a fejüket, amikor rákérdeztem, hogy „ugye a biciklis garázst útbaejtjük”. „Az nem gyalogos”- mondták, de aztán a csoportnyomásnak eleget téve csak bevittek minket. Zavarodottságuk ugyanakkor szemmel látható volt: Hollandiában ma már a biciklisek rovására javítják a város gyalogos közlekedését, a világ boldogtalanabbik része viszont még ott tart, hogy egyáltalán legyenek biciklisei.

A gyalogos fejlesztések persze nem ilyen látványosak, hatásuk azonban annál nagyobb. Eltávolított pollersor a járda széléről. Átalakított kereszteződés, megnövelt járdaszélesség a forgalmi sávok kárára, vegyes biciklis-autós forgalmú utak, és végül, elsősorban és főleg: egy stratégiába foglalt városi vízió a sétálhatóságról, ami nem csak a fióknak készült, hanem a kisléptékű, szinte láthatatlan korrekcióktól kezdve a szovjet mérnököket idéző természetalakító beavatkozásokig mindent áthat. Itt kezdődik.

(Kattints a galéria további képeiért!)

utrecht_traffic
Tags: , , , , , , , , , , ,

Kapcsolódó bejegyzések

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Fill out this field
Fill out this field
Adjunk meg egy valós e-mail-címet.
You need to agree with the terms to proceed

Gótika reloaded – Clarissenhof Tilburg
Sétálj!