Ipari örökség

Tradíció&design: Grubenhelden

Mindenki, akinek minimális köze is van valamilyen bányász vagy kohász településhez, pontosan tudja, hogy ezeknek a közösségeknek elképesztően gazdag, akár többszáz évre visszanyúló hagyományrendszerük van, a hagyományok pedig alapvetően két – sajnos nagyon is feledésbe merülő – érték köré rendeződnek.

Az egyik az egymásért vállalt felelősség.
A másik a nyers, sallangmentes őszinteség.

Pedig állítom, hogy ezek a legjobb ellenszerei korunk pusztító népbetegségeinek: a felületességnek, az ürességnek, a kivagyiságnak, a nemtörődömségnek, a tartalmatlanságnak és a patologikus nárcizmusnak.

Különösen értékesnek és támogatandónak tartom tehát, ha valakik ezekhez a mellőzött és lenézett ipari tradíciókhoz nyúlnak vissza, ezeket gondolják újra és alkotnak valami nagyon mait belőle.

A Grubenhelden márka – fordíthatjuk „bányász-hősök”-nek – alapítói Ruhr-vidéki fiatalok. Apáik, nagyapáik még a tárnákban dolgoztak, ők pedig úgy döntöttek, történetüket a divat nyelvén fogják elmondani: „Egyenesek vagyunk és őszinték, ilyen a stílusunk is. A Grubenheldennel értékeket is akarunk közvetíteni. Olyan értékeket, mint a nyíltság, becsületesség, a két lábbal a földön állás. És hogy kicsit visszaadjunk valamit ennek a vidéknek, az embereket pedig gondolkodásra ösztönözzük, beleütközzenek abba, hogy a múltjukkal foglalkozzanak. Hogyan lehetnénk büszkék a hazánkra, ha nem tudjuk, honnan jöttünk?” – vallja az alapító a márkát bemutató kisfilmben.

A Grubenhelden ruhái kivétel nélkül tartalmaznak egy olyan anyagdarabot, ami egy egykori bányászingből készült. A csíkos, farmerszerű anyag az, egy darabka valódi Ruhr-történelem. Emellett a szürke ruhadarabok saját mosási technológiával készülnek. „Szénmosott”, ahogy ők hívják. Az egyes darabokban pedig hímezve, cimkén, zipzáron, belenyomtatva, megannyi további jel: egy kalapácsos címer, egy sor a német bányászhimnuszból, egy korábbi azonosítószám.

Hogy a márka alapítói mennyire érzik az idők szavát, azt mi sem mutatja jobban, minthogy „Műszakkezdet” című pólójukat 3 fázisban a helyi rádióadók és internet közösségével megszavaztatva terveztették meg: ők dönthettek a színről, mintáról, formáról. Ezzel a darabbal kívántak tisztelegni a 2018-ban végleg bezárt bányák munkásai előtt. Így aztán szénmosott lett, rajta egy csík bányászing. Ujján cimkeként a kalapácsos címer, belül rá van nyomtatva a teljes német bányászhimnusz.

A hátán pedig ez szerepel: „Jó szerencsét! Ez a te bányászinged”

Nehogy elfelejtsük, milyen árat fizetett a természet és fizettek ezek az egyszerű emberek a mi jólétünkért. Sőt, talán az is eszünkbe jut, hogy törődjünk. A természettel, az emberekkel… végre másokkal, mint magunkkal.

Ha van valami, amiért az ipari múltat érdemes elmesélni, megőrizni és megmutatni, akkor az ez a tudás.

Tags: , ,

Kapcsolódó bejegyzések

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Fill out this field
Fill out this field
Adjunk meg egy valós e-mail-címet.
You need to agree with the terms to proceed

Ipari múzeum a javából: Ruhrmuseum
LocHal – vasúti csarnokból közösségi tér