Kevés izgalmasabb helyen jártam életemben, mint az NDSM, azaz a Nederlandsche Dok en Scheepsboun Maatschappij (Holland Hajógyártási és Szárazdokk Társaság) egykori területén, Amszterdam északi részén.
A gyárat magát 1894-ben alapították, de a végleges helyét 1946-ban foglalta el, a világháborúk utáni újjáépítés során. A fénykorát az 1946-1970-es évekig tartó időszakban élte, a világ egyik vezető hajógyártójának számított, és az általános gazdasági növekedés miatt jelentős kereslet is mutatkozott a termékei iránt. Az 1970-es évektől azonban a cégnek számos nehézséggel kellett szembenéznie: az olajválság, a növekvő verseny (a japánok előretörése), és a Szuezi-csatorna lezárása miatt az NDSM nem tudott versenyképes maradni, így 1984-ben leállították a gyártást. Az alábbi film ugyan hollandul van, mégis pusztán a képek is elegendők ahhoz, hogy képet kapjunk, milyen volt az NDSM élete akkor, amikor még működött a gyár:
Az 1990-es évektől kezdődően aztán az NDSM fejlődése új irányt vett: Amszterdam új kreatív negyede kezdett el itt kialakulni a „szokásos” forgatókönyv szerint. Művészek, start-up vállalkozások, romkocsmák telepedtek meg az olcsón bérelhető üzemcsarnokokban, akikkel megjelent a kereslet is bizonyos rendezvényekre, happeningekre. Jelenleg például itt tartják a város legnagyobb ócskapiacát, de egyre kedveltebb hellyé kezd válni a turisták szemében is.
Az NDSM lokációja kifejezetten jó: a központi pályaudvartól komppal 15-20 perc alatt meg lehet közelíteni, ráadásul ingyen.
![ndsm](https://live.staticflickr.com/65535/48038987417_3c37e09a96_z.jpg)
Ha azonban elhagyjuk a történelmi hajógyár területét, ahol a daruk, üzemcsarnokok és raktárak voltak, egy egészen más jelenségre lehetünk figyelmesek: az NDSM területének jelentős részét konténerváros borítja, és bármerre nézünk, toronydarukat látunk. Mert ez a terület- mint sok más kedvező helyzetben lévő barnamező – jelentős átalakuláson megy keresztül: Amszterdam 2025-ig szóló városfejlesztési tervei szerint 1.300 lakást akarnak itt építeni, és több olyan fejlesztés is megvalósult már a területen, vagy ahhoz közel, amelyek elkezdték dzsentrifikálni azt. Itt épült meg például az EYE, a filmmúzeum és mozikomplexum, az A’DAM Lookout nevű kilátó, illetve a „This is Holland” turistaattrakció.
Nagy kérdés lesz tehát, hogy az NDSM hogyan lesz képes ebben a gyors, fejlesztők által mozgatott átalakulásban megőrizni eredeti ipari karakterét, emlékeztetni arra, hogy egykoron ez volt a világ egyik legjelentősebb hajós nemzetének egyik legfontosabb üzeme.